Pethra Nordlund hade jobbat många år inom pappersindustrin när hon började som KMA-ansvarig (Kvalitets och Arbetsmiljöansvarig) på IBECO i slutet av 2023. Hon tycker att det är mycket inspirerande och lärorikt att vara i en ny bransch. ”Det fullkomligt bubblar av energi och engagemang inom IBECO. Det pågår otroligt många spännande aktiviteter i hela företaget” säger Pethra som ser tillbaka på ett händelserikt 2024.
Helhetstänket är viktigt för IBECO. Att få med ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i allt man gör. Utifrån detta synsätt bedrivs ett hållbarhetsarbete på bred front inom IBECO. Ett omfattande arbete har genomförts för att implementera kraven enligt ISO 9000 (kvalitet), ISO 14000 (miljö) och ISO 45000 (arbetsmiljö). En certifieringsrevision kommer att genomföras i maj 2025.
Uppdaterade och tillgängliga EDP:er
Kundkraven och intresset för olika typer av miljöbedömingar ökar inom branschen. IBECO bedriver ett kontinuerligt och brett arbete för att ta fram EPD:er samt få produkter registrerade i Byggvarubedömningen och BASTA.
– Kunderna blir alltmer intresserade och har detaljfrågor om materialinnehåll, hur produkter transporteras och så vidare. Därför är det viktigt för oss att vara transparenta och ha så aktuell och tydlig information som möjligt om våra produkter, säger Pethra Nordlund.
Som ett led i detta arbete undersöker IBECO flera tekniska lösningar för att effektivisera inmatning och uppdatering av olika data samt göra denna produktinformation lättillgänglig för kunder.
– Allt går snabbare och snabbare. Inom IBECO eftersträvar vi att ligga i framkant med miljöbedömningar som våra kunder efterfrågar.
Allt fler vill hyra utrustning
IBECO har en uthyrningsverksamhet som växer mycket snabbt. Företaget är helhetsleverantör inom uthyrning av VA-utrustning som spont, containrar, anborrningsverktyg, pumpar – och mycket mer. En flexibel lösning för kunderna som alltid har tillgång till den allra senaste utrustningen och samtidigt bidrar till en hållbar resursanvändning.
På företagets anläggningar i Borlänge, Stockholm och Göteborg gjordes i fjol omfattande förberedelser för att skapa större ytor för att få plats med mer hyrutrustning.
– Varför köpa ny utrustning som sedan kanske blir stående efter att den har använts en kortare tid? Att fler använder samma utrustning är fantastiskt för både företagen och samhället. Det blir en win-win såväl ekonomiskt som miljömässigt, säger Pethra.
Satsningar på ökad säkerhet
Likt många andra företag inom Uniwater så genomförde IBECO ett omfattande systematiskt arbetsmiljöarbete under 2024. En skyddskommitté inrättades och brandskyddsansvariga utbildades. Därtill schemalades skydds- och kemikalieronder med regelbundna intervaller. En nödlägesberedskapsplan togs fram med tydliga rutiner för hantering av personskador på arbetsplatser, trafikolyckor, miljöfarliga utsläpp och andra incidenter.
– Som en del av vårt arbetsmiljöarbete har vi utbildat våra medarbetare i Första hjälpen inklusive HLR och grundläggande brandutbildning för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö. Genom att ge våra medarbetare dessa viktiga kunskaper stärker vår beredskap och förmåga att agera vid olyckor, vilket bidrar till en säkrare arbetsplats för alla, beskriver Pethra.
Olikheter blir till styrkor
IBECO bedriver även ett aktivt arbete för ökad jämställdhet och jämlikhet. Företaget fastställde i fjol en policy som tydliggör en ambition att ta vara på allas erfarenheter och unika potential. Det är våra olikheter som bidrar till att vi verkligen bygger ett företag och gör det framtidssäkrat, menar Pethra Nordlund och avslutar:
- Vi är alla olika och det är helt okej. Det är det som är vår styrka. Tillsammans är vi fantastiska!