Levande leverantörsdialoger
Vi jobbar aktivt med våra leverantörer för att tillsammans hitta lösningar som gör våra inköp så hållbara som möjligt. Vi utvärderar och lägger om transporter, kontrollerar ISO-certifieringar (exempelvis att virkesleverantörer har PEFC- eller FSC-certifikat).
Vår uppförandekod för leverantörer är ett viktigt verktyg. Där ställer vi krav på att leverantörerna har bra arbetsvillkor och säkra arbetsmiljöer – och att de står för god etik och moral, berättar Marcus Rosenborg, inköpsansvarig på Uniwater.
Noga utvalda material
Hållbara materialval är också viktigt. Vi lägger stor vikt vid rostfritt stål eftersom detta är en oerhört stor inköpskategori för oss. Vår inriktning är att först och främst välja rostfritt stål med en så hög grad återvunnet material som möjligt, framför jungfruliga råvaror.
– Vi ska alltid göra medvetna materialval. Dessa har ofta en lite högre prislapp, men vi gör vårt yttersta för att ta fram bra alternativ utan allt för höga extrakostnader for slutkunden, säger Marcus Rosenborg och tillägger:
– Både vi och våra leverantörer vill verkligen göra skillnad. Det gäller bara att få kunderna att initialt betala lite mer för hållbara produkter. Vi måste tillsammans
agera i en hållbar riktning. När inköpsvolymerna successivt blir större så kommer kostnaderna att sjunka för tillverkarna, vilket följaktligen gör de hållbara produkterna billigare. Vår lista över utvecklingsmöjligheter för hållbara inköp är lång. Och den utökas hela tiden. Vi har en spännande tid framför oss.
Stort fokus på transporter
Transporter är ett högprioriterat område och något som vi hela tiden diskuterar med våra leverantörer. Under 2024 ingick vi en överenskommelse med Ahlsells om att optimera transporter för minska klimatavtryck. Överenskommelsen innebär helt enkelt att allt material som beställs på måndagar och tisdagar skickas på onsdagar samt att beställningar som görs på onsdagar och torsdagar skickas på fredagar.
– Detta har ingen negativ inverkan på vår verksamhet eller för våra kunder. Tvärtom, transportkostnaderna blir lägre samtidigt som koldioxidutsläppen minskar drastiskt. Under 2025 kommer vi att kolla på fler transportlösningar och då exempelvis prova koordinationslager för att få till stånd ännu färre transporter, avslutar säger Marcus Rosenborg.